intel-core-ultra-200s-one-render-cpu

پردازنده ۵۲ هسته‌ای جدید اینتل با توان خیره‌کننده ۴۷۴ وات به‌زودی از راه می‌رسد

امتیاز آموزش :

5 از 1 رای

قدرتمندترین مدل پردازنده‌ی سری نوا لیک اینتل احتمالا با ۵۲ هسته و ۴۷۴ وات توان مصرفی، برگ برنده‌ای برای تیم آبی خواهد شد.

اطلاعات فاش‌شده نشان می‌دهد پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی سری نوا لیک اینتل ممکن است رکورد تازه‌ای در مصرف انرژی ثبت کنند. گفته می‌شود قدرتمندترین مدل ۵۲ هسته‌ای این خانواده به سقف مصرف خیره‌کننده‌ی ۴۷۴ وات در حالت بوست کلاک (PL2) مجهز خواهد بود؛ عددی که از جاه‌طلبی اینتل برای رقابت با پردازنده‌های رده‌بالای بازار خبر می‌دهد.

ظاهرا مدل پرچمدار پردازنده اینتل از ساختار دو کاشی بهره می‌برد. مقدار PL2 حداکثر توان مصرفی پردازنده هنگام بوست کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد و شایعات قبلی حتی از محدودیت اضطراری PL4 با مصرف بیش از ۷۰۰ وات حکایت داشتند. البته انتظار می‌رود این اعداد فقط به برخی مدل‌های خاص اختصاص داشته باشند.

جزئیات جدید همچنین وجود سوکت LGA1954 را تأیید می‌کند. پردازنده‌های Nova Lake-S به مادربردهای جدید نیاز خواهند داشت و سازندگان، محصولات خود را بر اساس توان پایه ۳۵، ۶۵، ۱۲۵ و ۱۷۵ وات دسته‌بندی می‌کنند. گفته می‌شود مادربردهای رده‌بالا، احتمالاً سری Z990، به‌جای دو کانکتور برق ۸ پین، از سه کانکتور بهره خواهند برد تا شرایط برای اورکلاک سنگین فراهم شود.

سری نوا لیک احتمالاً با نام Core Ultra 400S عرضه خواهد شد و شاید بزرگ‌ترین تحول پردازنده‌های دسکتاپ اینتل در سال‌های اخیر را رقم بزند. شایعات از مدل‌هایی با ۶ تا ۵۲ هسته خبر می‌دهند که از رم DDR5-8000 نیز پشتیبانی خواهند کرد.

مدل پرچمدار احتمالاً به ۱۶ هسته‌ی پرقدرت، ۳۲ هسته‌ی کم‌مصرف و طراحی جدید کش bLLC مجهز می‌شود تا با فناوری 3D V-Cache ای‌ام‌دی رقابت کند. پردازنده‌ی مذکور از گرافیک مجتمع Xe3، رابط تاندبولت ۵، درگاه PCIe 5.0 و واحد پردازش عصبی (NPU) قدرتمندتر برای پردازش‌های هوش مصنوعی بهره خواهد برد.

مشخصات هنوز رسمی نیستند؛ اما شواهد نشان می‌دهند اینتل در نسل Nova Lake تمرکز ویژه‌ای بر افزایش عملکرد در بازی‌ها و پردازش‌های چندرشته‌ای خواهد داشت.

گالری مقاله

avatar

حمایت مالی

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *